shim

Kadra- programy autorskie

DYREKTOR: mgr Barbara Gajda - Konieczka

WICEDYREKTOR PRZEDSZKOLA: mgr Agnieszka Marinow

WYCHOWAWCY GRUP  w roku szkolnym 2025/26                         

  • GRUPA I Delfinki - mgr Bożena Chudebska, "Dziecko w świecie przyrody". 
  • GRUPA II Żółwiki -mgr Małgorzata Groborz
  • GRUPA III Muszelki -mgr Sylwia Cieślik,  mgr Barbara Kaszowska,      mgr Agnieszka Marinow.   
  • GRUPA IV Złote Rybki -mgr Weronika Łukasik, mgr Karolina Kaczor, mgr Justyna Gałka.
  • GRUPA  V Rekinki mgr Iwona Nowak, mgr Natalia Gibek. 

PROGRAMY AUTORSKIE

Program własny Agnieszki Marinow "Kto Ty jesteś? Polak mały!"

Program, wykorzystując dziecięcą ciekawość do poznawania i przeżywania, uczy poszanowania symboli narodowych,budzi poczucie tożsamości narodowej i regionalnej dziecka, a także upowszechnia ogólną wiedzę z zakresu edukacji patriotycznej w wieku przedszkolnym. Głównym celem programu jest kształtowanie postaw patriotycznych u najmłodszych, uwrażliwienie ich na piękno, folklor i tradycje Polski.

Cele ogólne:

  • kształcenie uczucia przywiązania do swojej rodziny, przedszkola, miasta i kraju,
  • urozmaicanie zajęć poprzez wprowadzenie do programu zajęć elementów wychowania patriotycznego,
  • upowszechnianie wiedzy historycznej wśród dzieci;
  • zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspomaganie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształcenie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w kształceniu w szkole,
  • kształtowanie szacunku do rodziców oraz innych członków rodziny,
  • poznanie symboli narodowych,
  • zrozumienie znaczenia symboli narodowych oraz prawidłowych zachowań w trakcie słuchania hymnu,
  • poznanie historii Święta Niepodległości Polski,
  • przybliżenie dzieciom dorobku kulturowego oraz sylwetek wielkich Polaków,
  • naśladowanie pozytywnych tradycyjnych zachowań podczas uroczystości przedszkolnych i państwowych,
  • kształtowanie szacunku do własnego kraju,
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz szacunku dla symboli narodowych,
  • współuczestniczenie w pielęgnowaniu tradycji Śląska
  • poznanie znaczenia słów w gwarze śląskiej
  • poznanie pracy górnika jako elementu historii Śląska

 

PROGRAM AUTORSKI pt. „DZIECKO W ŚWIECIE PRZYRODY”

Miejskiego Przedszkola nr20 w Katowicach opracowany przez

mgr B.Chudebską w oparciu o podstawę prawną

Program autorski stworzony został w oparciu o własne działania i pomysły. Założenia programowe pozwoliły na stworzenie wizji, w której dziecko ma wiele możliwości przeżywania nowych doznań i wzbogacania wiedzy. Program sprzyja rozwojowi umysłowemu, zdrowotnemu a w szczególności emocjonalnemu dziecka.   

Wstęp

Przyroda która nas otacza jest jednym  z najskuteczniejszych czynników aktywizujących dzieci  w wieku przedszkolnym, a świat fauny i flory może stać się bogatym źródłem przeżyć i doznań. Bezpośrednie zetknięcie dziecka z przyrodą wywołuje u niego chęć aktywnego działania w niej, budzi uczucia opiekuńczości i przyjaźni wobec świata  roślin i zwierząt. W wielu przypadkach jednak niewystarczająco wykorzystuje się najbliższe otoczenie jako miejsce edukacji ekologicznej, a tym samym obserwacje i doświadczenie jako metody nauczania i uczenia się, pozbawiają przedszkolaka poznawania i przeżywania jej bogactwa i uroku. Treści przyrodniczo - ekologiczne w sposób szczególny tą aktywność wyzwalają, pobudzając dziecko do działania, rozwijają jego osobowość. Aby więc osiągnąć pozytywne rezultaty w działalności przyrodniczej należy dzieciom stwarzać okazje do: obserwowania i oglądania, poznawania i przeżywania, doświadczania i badania, wypowiadania się oraz działania i tworzenia. Opracowany program spełnia właśnie przydatną funkcję dążącą nie tylko do poszerzenia dziecięcej wiedzy, lecz także do pobudzania  i rozwijania jego procesów poznawczych, zainteresowań intelektualnych, oraz kształtowania pozytywnych przekonań emocjonalnych. Program kładzie akcent na kształcący charakter wiedzy i dążenia do tego, by dziecko nie tylko znało własne otoczenie, lecz w miarę swoich możliwości- rozumiało i dbało o świat  w którym żyje. W programie zalecam również celowo organizowaną działalność wychowanków w otaczającym ich świecie przyrody, aktywny i bezpośredni kontakt z nią i jej zjawiskami poprzez czynne działania takie jak metody  tropiące,  badawcze  i eksperymenty    w  „Edukacyjnym ogrodzie”. Uważam , że bezpośredni kontakt dziecka z przyrodą i dbałość o nią w znacznym stopniu przyczynia się do nabierania pozytywnych nawyków nie tylko zdrowotnych, ale i  emocjonalnych jak: opiekuńczość, systematyczność   i odpowiedzialność.

Cele  Programu

Cel ogólny

To stwarzanie sytuacji i możliwości sprzyjających poznawaniu przez dziecko otaczającej go przyrody, oraz nabywanie opiekuńczego stosunku do  świata roślin i zwierząt.

Cele szczegółowe 

1.      Nabywa przeświadczenia, że człowiek jest częścią przyrody i podlega określonym prawom natury.

2.      Aktywnie podejmuje proste działanie  na rzecz ekologii.

3.      Czynnie podejmuje zadania w pielęgnowaniu roślin i zwierząt.

4.      Zakłada hodowle roślin.

5.      Obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie z nadchodzącą porą roku.

6.      Pomaga i udziela się w akcjach charytatywnych  organizowanych przez instytucje i stowarzyszenia proekologiczne na rzecz ochrony środowiska

7.    Uczestniczy w zabawach tropiących, badawczych i poszukujących na terenie edukacyjnego ogrodu.        

8.      Czuje się odpowiedzialny za swoje otoczenie poprzez zajęcia okolicznościowe i zabawy dydaktyczne w terenie.

9.      Udziela się w ogólnopolskich  projektach i kampaniach organizowanych na rzecz przyrody i ekologii.

      Metody

Metody czynne:  zadań stawianych do wykonania, kierowana własną działalnością dziecka, samodzielnych doświadczeń, odkrywanie, poszukiwanie, przeżywanie.

Metody słowne: rozmowa, objaśnienia i instrukcje

Metody percepcyjne: przykładu, pokazu i obserwacji

Metody holistycznego i polisensorycznego poznawania świata, oraz (fiszki) technikami C.Freineta

Formy pracy: Indywidualna, w parach, zespołowa, z całą grupą.

 

 

 

shim